Anonim
|
wkleLudzie, nad czym się w ogóle zastanawiacie. Jeżeli pracujecie w anglii legalnie
to dostajecie NI, aby je dostać musisz zadeklarować chęć nieokrelonego pobytu
na terenie UK. Dostajecie umowę o pracę na czas nieokrelony. Te dokumenty
potwierdzajš, że wyrazilicie chęć pozostania w Anglii. Poza tym wypełniajšc
pity dla Urzędu Skarbowego w UK sami okrelacie gdzie jest wasze miejsce
zamieszkania i czy łšczš was jakie więzi (żona, dzieci, majštek) z drugim
państwem z którego przyjechałe. Jeżeli nie zadeklarowalicie się, że nie
jestecie rezydentami UK, tylko Polskimi, to automatycznie jestecie traktowani
jako rezydenci. Jeżeli przebywacie tam ponad 138 dni w roku podatkowym (od 6
kwietnia - 5 kwietnia), lub rednio 91 dni w cišgu 5 lat to, BEZ WĽTPLIWOCI
jestecie rezydentami UK i w takim wypadku miejsce zamieszkania nie ma dla nich
znaczenia. Rezydenci płacš podatki za całoć dochodów, osišgniętych również
poza granicš. Natomiast jeżeli zadeklarujesz, że nie jeste rezydentem lub nie
przebywasz w UK 138 dni w danym roku podatkowym, wówczas płacisz podatki
jedynie za okres w którym faktycznie przebywalicie na terenie UK. I w stosunku
do tych osób ma zastosowanie umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, z
której wynika, że w Polsce płacš oni podatek pomniejszony o podatek zapłacony w
Anglii. Wszystkie te warunki można zastosować dwustronnie< gdyż żadne z państw
nie może zapewniać korzystnijszych zasad opodatkowania obcokrajowców> zapisane
jest to w umowie Polski z angliš> więc polskim ustawodawcš na nic sie zda
wprowadzanie podatników w błšd usuwajšc z ustawy 138 dni. ONE WCIĽŻ OBOWIĽZUJĽ
Zachęcam do poczytania lektury angielskiego US na stronach INLAND REVENUE!!, a
szczególnie zajrzyjcie do P86 - to w nim okrela się status obcokrajowca.
Więc jeżeli nie zaznaczylicie, że nie chcecie być rezydentami angielskimi nie
macie się co martwić, że przele wasze dokumenty do polskiego US, gdyż sam
uważa, że podlegacie tylko i wyłšcznie jemu i tylko jemu płaci wszystkie
podatki!!!
Pozdrawiam
Re: Pracujac w Anglii NIE MUSICIE płacić US IP: *.neoplus.adsl.tpnet.pl
Goć: godzik 21.11.2004 00:17 + odpowiedz
Re: Pracujac za granica MUSICIE placic podatki w IP: *.dip.t-dialin.net
Goć: Olek 21.11.2004 00:32 + odpowiedz
Dodam tylko ze trzeba zglosic w US Polskim o tym
i podac nr.podatkowy angielski,adres(w Angli).
Wszystko jest na druku w US w Polsce.
I to wszystko.
a moze jednk te 183dni nadal maja zastosowanie!!!! IP: *.tpsa.techsys.pl
Goć: kognit 21.11.2004 04:48 + odpowiedz
2. Sposób opodatkowania dochodów z pracy najemnej wykonywanej za
granicš wynika z zawartych przez Polskę, dwustronnych umów w
sprawie unikania podwójnego opodatkowania dochodów oraz ustawy
o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy jednakże
pamiętać, iż umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania majš
pierwszeństwo przed polskim wewnętrznym prawem podatkowym.
Zwolnienia, które wynikajš z tych umów majš zastosowanie nawet
wówczas, gdy nie majš potwierdzenia w przepisach prawa
wewnętrznego danego kraju.
http://www.wcip.pl/pliki/0030.pdf
art.15
2. Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu wynagrodzenia,
jakie osoba majšca miejsce zamieszkania w Umawiajšcym się Państwie osišga z
pracy najemnej wykonywanej na terenie drugiego Umawiajšcego się Państwa, mogš
być opodatkowane tylko w pierwszym Państwie, jeżeli:
a) odbiorca przebywa w drugim Państwie łšcznie nie dłużej niż 183 dni podczas
danego roku podatkowego i
CZY TO OZNACZA, IŻ TE WSPOMNIANE 183DNI-MAJA NADAL ZASTOSOWANIE?
(ponizsza umowa jest obowišzujaca - sprawdzałem na stronie sejmu)
UMOWA między Rzšdem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rzšdem Zjednoczonego
Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia
podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i zysków majštkowych,
podpisana w Londynie dnia 16 grudnia 1976 r.
http://www.pb.pl/content.aspx?sid=6755&id=100985
Artykuł 1
Zakres podmiotowy.
Niniejsza Umowa dotyczy osób, które majš miejsce zamieszkania lub siedzibę w
jednym lub obu Umawiajšcych się Państwach.
Artykuł 4
Miejsce zamieszkania dla celów podatkowych.
1. W rozumieniu niniejszej Umowy okrelenie osoba majšca miejsce zamieszkania
lub siedzibę w Umawiajšcym się Państwie oznacza z uwzględnieniem postanowień
ustępów 2 i 3 niniejszego artykułu każdš osobę, która według prawa tego
Państwa podlega tam obowišzkowi podatkowemu, z uwagi na jej miejsce
zamieszkania, jej miejsce pobytu, siedzibę zarzšdu albo inne podobne znamiona;
okrelenie to nie obejmuje osoby fizycznej, która podlega opodatkowaniu w tym
Umawiajšcym się Państwie tylko dlatego, że osišga ona dochód ze ródeł w nim
położonych. Okrelenia osoba majšca miejsce zamieszkania lub siedzibę w
Polsce oraz osoba majšca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Zjednoczonym
Królestwie będš rozumiane w sposób analogiczny.
2. Jeżeli stosownie do postanowień ustępu 1 osoba fizyczna ma miejsce
zamieszkania w obu Umawiajšcych się Państwach, wówczas stosuje się następujšce
zasady:
a) osobę uważa się za majšcš miejsce zamieszkania w tym Umawiajšcym się
Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania. Jeżeli ma ona stałe
miejsce zamieszkania w obu Umawiajšcych się Państwach, wówczas uważa się jš za
majšcš miejsce zamieszkania w tym Umawiajšcym się Państwie, z którym ma
cilejsze powišzania osobiste i gospodarcze (orodek interesów życiowych);
b) jeżeli nie można ustalić, w którym Umawiajšcym się Państwie osoba ma
cilejsze powišzania osobiste i gospodarcze albo jeżeli nie posiada ona
stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Umawiajšcych się Państw, wówczas uważa
się jš za majšcš miejsce zamieszkania w tym Umawiajšcym się Państwie, w którym
zwykle przebywa;
c) jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obydwu Umawiajšcych się Państwach lub nie
przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, wówczas będzie ona uważana za majšcš
miejsce zamieszkania w tym Umawiajšcym się Państwie, którego jest obywatelem;
d) jeżeli miejsca zamieszkania nie można okrelić zgodnie z postanowieniami
litery a), b) oraz c) niniejszego ustępu, właciwe władze Umawiajšcych się
Państw rozstrzygnš zagadnienie w drodze wzajemnego porozumienia.
Artykuł 15
Praca najemna.
1. Z zastrzeżeniem postanowień artykułów 16, 18, 19, 20 i 21 wynagrodzenia za
pracę i inne podobne wynagrodzenia, które osoba majšca miejsce zamieszkania w
Umawiajšcym się Państwie osišga z pracy najemnej, mogš być opodatkowane tylko w
tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiajšcym się Państwie.
Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osišgane za niš wynagrodzenie może być
opodatkowane w tym drugim Państwie.
2. Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu wynagrodzenia,
jakie osoba majšca miejsce zamieszkania w Umawiajšcym się Państwie osišga z
pracy najemnej wykonywanej na terenie drugiego Umawiajšcego się Państwa, mogš
być opodatkowane tylko w pierwszym Państwie, jeżeli:
a) odbiorca przebywa w drugim Państwie łšcznie nie dłużej niż 183 dni podczas
danego roku podatkowego i
b) wynagrodzenia sš wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który
nie ma w tym drugim Państwie miejsca zamieszkania lub siedziby, i
c) wynagrodzenia nie sš ponoszone przez zakład lub stałš placówkę, którš
pracodawca posiada w drugim Państwie.
3. Bez względu na poprzednie postanowienia niniejszego artykułu wynagrodzenia z
pracy najemnej wykonywanej na pokładzie statku morskiego, samolotu, pojazdu
szynowego lub drogowego w komunikacji międzynarodowej mogš być opodatkowane w
tym Umawiajšcym się Państwie, w którym znajduje się miejsce faktycznego zarzšdu
przedsiębiorstwa.
Artykuł 23
Uniknięcie podwójnego opodatkowania.
1. Podatek polski, płatny na podstawie ustawodawstwa Polski oraz zgodnie z
postanowieniami niniejszej Umowy, bez względu na to, czy jest pobierany
bezporednio, czy przez potršcenie, w stosunku do zysków, dochodu lub należnych
przychodów ze ródeł położonych w Polsce (wyłšczajšc jeżeli chodzi o
przypadek dywidendy podatek płatny od zysków, z których dywidenda ta jest
płacona) będzie zaliczony na poczet jakiegokolwiek podatku Zjednoczonego
Królestwa obliczonego w odniesieniu do tych samych zysków, dochodu lub
należnych przychodów, od których podatek polski został obliczony. Zaliczenie
takie zostanie udzielone zgodnie z istniejšcymi postanowieniami ustawodawstwa
Zjednoczonego Królestwa, które dotyczš tego zaliczenia jako zaliczenia na
poczet podatku Zjednoczonego Królestwa, podatku płatnego na terytorium, które
znajduje się poza Zjednoczonym Królestwem, oraz zgodnie z każdš następnš zmianš
tych postanowień, która jednakże nie naruszy zawartej tutaj zasady.
2. Jeżeli osoba majšca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osišga dochód
lub zyski majštkowe, które zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy mogš
być opodatkowane w Zjednoczonym Królestwie, wtedy Polska pozwoli na potršcenie
od polskiego podatku od dochodu lub zysków majštkowych (w zależnoci od
konkretnego przypadku), należnego od tej osoby, kwoty równej podatkowi
zapłaconemu w Zjednoczonym Królestwie odpowiednio od tego dochodu lub zysków
majštkowych. Jednakże takie potršcenie nie może przekroczyć tej częci podatku
polskiego, która przypada proporcjonalnie na dochód lub zyski majštkowe, które
mogš być opodatkowane w Zjednoczonym Królestwie.
3. Dla celów stosowania ustępów 1 i 2 niniejszego artykułu zyski, dochód oraz
zyski majštkowe będšce własnociš osoby majšcej miejsce zamieszkania lub
siedzibę w Umawiajšcym się Państwie które mogš być opodatkowane w drugim
Umawiajšcym się Państwie zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy, będš
uznane jako powstajšce ze ródeł położonych w tym drugim Państwie.
4. Jeżeli zyski, odnonie do których przedsiębiorstwo Umawiajšcego się Państwa
zostało objęte podatkiem w tym Państwie, sš także włšczone do zysków
przedsiębiorstwa drugiego Umawiajšcego się Państwa i te zyski tak włšczone sš
zyskami, które byłyby narosły dla tego przedsiębiorstwa tego drugiego
Umawiajšcego się Państwa, jeżeliby warunki ustalone między tymi
przedsiębiorstwami były warunkami, jakie byłyby ustalone między niezależnymi od
siebie przedsiębiorstwami wtedy kwota włšczona do zysków obydwu
przedsiębiorstw będzie traktowana dla celów stosowania niniejszego artykułu
jako d
183dni nadal sa w umowie 2-str.A UMOWY SĽ 'WAŻNE' IP: *.tpsa.techsys.pl
Goć: kognit 21.11.2004 04:49 + odpowiedz
4. Jeżeli zyski, odnonie do których przedsiębiorstwo Umawiajšcego się Państwa
zostało objęte podatkiem w tym Państwie, sš także włšczone do zysków
przedsiębiorstwa drugiego Umawiajšcego się Państwa i te zyski tak włšczone sš
zyskami, które byłyby narosły dla tego przedsiębiorstwa tego drugiego
Umawiajšcego się Państwa, jeżeliby warunki ustalone między tymi
przedsiębiorstwami były warunkami, jakie byłyby ustalone między niezależnymi od
siebie przedsiębiorstwami wtedy kwota włšczona do zysków obydwu
przedsiębiorstw będzie traktowana dla celów stosowania niniejszego artykułu
jako dochód ze znajdujšcego się w tym drugim Państwie ródła należšcego do
przedsiębiorstwa pierwszego wymienionego Państwa i ulga podatkowa zostanie
odpowiednio udzielona na podstawie postanowień ustępu 1 lub ustępu 2
niniejszego artykułu.
Artykuł 24
Równe traktowanie.
1. Obywatele Umawiajšcego się Państwa nie mogš być poddani w drugim Umawiajšcym
się Państwie ani opodatkowaniu, ani zwišzanym z nim obowišzkom, które sš inne
lub bardziej ucišżliwe od tych, których w tych samych okolicznociach sš lub
mogš być poddani obywatele tego drugiego Państwa.
Płacisz tam, gdzie mieszkasz IP: *.tpsa.techsys.pl
Goć: kognit 21.11.2004 04:50 + odpowiedz
Płacisz tam, gdzie mieszkasz
Od 1 stycznia 2003 r. obowišzek zapłaty podatku w Polsce od całoci swoich
dochodów bez względu na miejsce położenia ródeł przychodów dotyczy osób
fizycznych majšcych miejsce zamieszkania na terytorium Polski.
O ograniczonym i nieograniczonym obowišzku podatkowym stanowiš art. 3 i 4
ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j.
Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z pón. zm.). W obowišzujšcym do końca ub.r.
stanie prawnym nieograniczony obowišzek podatkowy polegał na tym, że
opodatkowaniu podlegała całoć dochodów podatnika bez względu na to, gdzie
położone sš ródła przychodów, z których te dochody sš osišgane. Obowišzek ten
odnosił się do osób majšcych miejsce zamieszkania na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oraz osób, których czasowy pobyt w Polsce w danym
roku podatkowym trwa łšcznie dłużej niż 183 dni. Owym obowišzkiem objęte były
zarówno dochody z krajowych ródeł przychodów, jak i ródeł znajdujšcych się za
granicš (zasada rezydencji).
Z kolei ograniczony obowišzek podatkowy polegał na tym, że osoba fizyczna nie
majšca na terytorium Polski miejsca zamieszkania lub której pobyt czasowy w
Polsce nie trwał w roku podatkowym dłużej niż 183 dni lub gdy osoba przybyła na
pobyt czasowy w celu podjęcia zatrudnienia w zagranicznych przedsiębiorstwach
drobnej wytwórczoci, w spółkach utworzonych z udziałem podmiotów zagranicznych
oraz oddziałach i przedstawicielstwach przedsiębiorstw i banków zagranicznych
płaciła podatek jedynie od dochodów uzyskanych ze ródeł przychodów położonych
na terytorium Polski (zasada ródła).
Decyduje miejsce zamieszkania
Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 27 lipca 2002
r. (Dz.U. nr 141, poz. 1182) wprowadza od 1 stycznia 2003 r. istotne zmiany w
omawianym zakresie. Zgodnie ze zmienionym brzmieniem art. 3 ust. 1 ustawy
nieograniczonemu obowišzkowi podatkowemu od całoci swoich dochodów bez względu
na miejsce położenia ródeł przychodów podlegajš osoby fizyczne majšce miejsce
zamieszkania na terytorium Polski. Zatem w wietle tego przepisu o rodzaju
obowišzku podatkowego (nieograniczonym obowišzku podatkowym) decyduje wyłšcznie
miejsce zamieszkania podatnika.
Zarówno na gruncie komentowanej ustawy, jak i w Ordynacji podatkowej, miejsce
zamieszkania osoby fizycznej nie ma swojej legalnej definicji. Wobec braku
takiej definicji celowe będzie sięgnięcie do uregulowań art. 2528 kodeksu
cywilnego. Zgodnie z art. 25 k.c. miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest
miejscowoć, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Jak wynika z
brzmienia tego przepisu, miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest okrelona
miejscowoć, a nie konkretny lokal mieszkalny. W zakres więc miejsca
zamieszkania w tym znaczeniu nie wchodzi jej adres (zob. wyrok SN z 26
listopada 1998 r., I CKU 95/8, Prokuratura i Prawo z 1999 r. nr 4, poz. 29).
Jak okrelić miejsce zamieszkania
Wracajšc jednak do definicji miejsca zamieszkania należy podkrelić, że w
wietle tego przepisu o miejscu zamieszkania decydujš dwa czynniki: zewnętrzny
(faktyczne przebywanie) i wewnętrzny (zamiar stałego pobytu), występujšce i
trwajšce łšcznie. Warunek przebywania w danej miejscowoci ma charakter
obiektywny, ponieważ łatwo jest wykazać, że osoba przebywa w danej
miejscowoci. Przerwa w faktycznym przebywaniu w miejscu zamieszkania, nawet
długotrwała (np. zwišzana ze studiami, służbš wojskowš itp.), nie pozbawia
danej osoby miejsca zamieszkania, jeżeli nie towarzyszy jej odpowiedni zamiar
(por. wyrok SN z 15 lipca 1978 r., IV CR 242/78, OSN z 1979 r. nr 6, poz. 120).
O ile pierwsza z omawianych przesłanek (zamieszkiwanie) nie jest z reguły
trudna do ustalenia, o tyle druga z nich (zamiar stałego pobytu) jest znacznie
trudniejsza. Można zatem przyjšć, że zamieszkiwanie z zamiarem stałego pobytu w
danej miejscowoci ma charakter subiektywny i wynika z woli (intencji) danej
osoby (szerzej na ten temat A. Biegalski, Polska jurys-dykcja podatkowa,
Wydawnic- two Kurpisz 2000, s. 7576). W tym przypadku wystarcza, że zamiar
taki wynika z zachowania danej osoby polegajšcego na zerodkowaniu swojej
aktywnoci życiowej w okrelonej miejscowoci (zob. orzeczenie SN z 25
listopada 1975 r., III CRN 53/75, OSN z 1976 r. nr 10, poz. 218), która stanowi
np. centrum życiowej działalnoci danego człowieka (znajdujšce się w tej samej
miejscowoci miejsce pracy, dom, rodzina i zamieszkanie wspólnie z małżonkiem).
Wystšpienie tych przesłanek łšcznie pozwala przeciętnemu obserwatorowi na
wycišgnięcie wniosku, że okrelona miejscowoć jest głównym orodkiem
działalnoci danej osoby fizycznej. Przyjmuje się, że do ustanowienia nowego
lub do utraty dotychczasowego miejsca zamieszkania niezbędna jest zmiana obu
przesłanek, tj. zerwania faktycznej łšcznoci z danš miejscowociš z
odpowiednim zamiarem. Oba momenty muszš zaistnieć kumulatywnie (zob. A. Wolter,
Prawo cywilne zarys częci ogólnej, Warszawa 1996, s. 180).
Oprócz zmiany miejsca zamieszkania może wystšpić także jego utrata. Wówczas
dana osoba nie tylko nie będzie przebywać w danej miejscowoci, ale także nie
będzie miała już zamiaru stałego tam pobytu. W wietle art. 25 k.c. nie można
wykluczyć także takiej sytuacji, że okrelona osoba ma wielorakie miejsce
zamieszkania. Takim sytuacjom ma zapobiegać art. 28 k.c., zgodnie z którym
można mieć jedno miejsce zamieszkania. Zatem w przypadku wielorakiego miejsca
zamieszkania tylko jedna sporód wchodzšcych w grę miejscowoci będzie mogła
być uważana za miejsce zamieszkania. Będzie to miejscowoć, w której w
przeważajšcej mierze (w większym stopniu niż w innych miejscowociach)
koncentrować się będzie aktywnoć życiowa danej osoby (zob. Kodeks cywilny.
Komentarz. Tom I, pod redakcjš K. Pietrzykowskiego, Warszawa 2002, s. 92).
Zameldowanie to nie zamieszkiwanie
Od miejsca zamieszkania w rozumieniu art. 25 k.c. należy odróżnić miejsce
zameldowania na pobyt stały w rozumieniu przepisów o ewidencji ludnoci i
dowodach osobistych. O miejscu zamieszkania decydujš przesłanki faktyczne,
natomiast o zameldowaniu dokonanie okrelonych formalnoci. Zatem samo
zameldowanie się w danej miejscowoci pod okrelonym adresem nie przesšdza o
miejscu zamieszkania, jednakże czyni wysoce prawdopodobnym, że w miejscowoci,
w której osoba fizyczna jest zameldowana, ma także miejsce zamieszkania. W
rzeczywistoci zatem może zaistnieć taka sytuacja, że osoba fizyczna będzie
zameldowana w danej miejscowoci, a fakt ten nie znajdzie odzwierciedlenia w
faktycznym przebywaniu w danej miejscowoci z zamiarem stałego pobytu.
Osoby fizyczne, które nie majš na terytorium RP miejsca zamieszkania, podlegać
będš ograniczonemu obowišzkowi podatkowemu (art. 3 ust. 2a ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych). Osoby takie podlegać będš obowišzkowi
podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium RP na podstawie
stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty
wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osišganych na terytorium RP. Przy czym w
dodanym art. 4a ustawy pojawił się zapis, że przy ocenie, czy mamy do czynienia
z ograniczonym czy też nieograniczonym obowišzkiem podatkowym, należy się
kierować umowami w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których
Polska jest stronš.
Leszek Guzek
WARTO WIEDZIEĆ
Jeli Polska nie podpisała z danym krajem umowy o unikaniu podwójnego
opodatkowania, przy okrelaniu obowišzku podatkowego znajdš zastosowanie
przepisy dotyczšce miejsca zamieszkania.
Gazeta Prawna Nr 7/03 z dnia 10.01.2003
www.infor.pl/serwis.html?serwis=01&P180=I02.2003.007.000000600&krok=A
|