Wracając do tematu wątku. Staram się w miarę uważnie śledzić informacje polityczne, nie tylko z mediów brytyjskich, ale też np. z Irlandii, Francji... . Oczywiście nie do wszystkiego uda się dotrzeć, przeczytać, wyciągnąć wnioski. Ale... .
Po pierwszych krokach nowego PM, Borisa Johnsona, już jedynie polityczna poprawność w Europie (EU27) powstrzymuje Dublin, Paryż, Berlin, Brukselę od ogłoszenia wprost, że 31 października dojdzie do bezumownego wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej - unii celnej, wspólnego rynku.
Boris Johnson przekazał, że głównym celem Jego gabinetu jest wywiązanie się z decyzji podjętej przez Brytyjczyków w 2016 roku. Ma dostarczyć Brexit, a do tego czasu wszelkie inne prace rządu schodzą na drugi plan. Jednocześnie powtórzył, że umowa z Unią (Theresy May) jest nie do zaakceptowania i żąda renegocjacji i usunięcia mechanizmu awaryjnego dla Irlandii Północnej. A Unia...niezmiennie trwa na stanowisku, że renegocjacji umowy nie będzie, co najwyżej można zmieniać towarzyszącą umowie - deklarację polityczną. Mamy więc klasyczny klincz, gdzie żadna ze stron nie ustąpi.
W tej chwili Komisja Europejska (zakładam, że wkrótce nowa) zabezpiecza środki finansowe na dodatkowe połączenia promowe (bezpośrednie) pomiędzy Irlandią a Francją. Tak, aby Irlandia mogła bez większych perturbacji wymieniać towary z pozostałymi krajami wspólnego rynku (Unia Europejska + EFTA + Szwajcaria) bez korzystania z połączeń poprzez Wielką Brytanię.
https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-46064836
Dość precyzyjnie opisuje to BBC w artykule powyżej - link. Co prawda artykuł z kwietnia, ale bardzo na czasie. Wraz z opisem praw Brytyjczyków mieszkających w Unii - zwłaszcza w Hiszpanii.
W momencie wyjścia UK bez umowy, zaczynają obowiązywać przepisy WTO (Światowej Organizacji Handlu), Wielka Brytania wobec Europy staje się krajem trzecim - uruchomione zostają procedury celne na importowane produkty - w Unii na towary z Wielkiej Brytanii, a w Wielkiej Brytanii na towary z Unii. Zastanawiałem się skąd rząd brytyjski weźmie biliony funtów na stymulację gospodarki, na inwestycje po Brexicie - obiecywane hucznie przez Johnsona.
Jeden z Kolegów na forum wspomniał o tym, że na ulicach brytyjskich miast co drugie auto pochodzi z Francji czy Niemiec...chyba najlepszy przykład. Wszystkie sprowadzane do UK VW, Renault będą oclone, a więc około 10 procent centy. Samochód 20 tys funtów w salonie będzie kosztował 22 tysiące...10 procent, a więc 2 tys, trafi do budżetu. Faktycznie wyciągnięte z kieszeni brytyjskiego klienta/podatnika. Ciekawe?
Towary wychodzące z Wielkiej Brytanii do UE (w tym do Republiki Irlandii) również będą oclone, a więc stąd ucieczka Forda, Nissana, Vauxhall/Opel do Europy - samochody inaczej musiałyby zdrożeć na rynku europejskim, gdyby były produkowane w Wielkiej Brytanii. Dlatego produkcja ucieka na Kontynent.
Najbardziej zabawne są deklaracje o tym, że nie będzie granicy Ulsterze/Irlandii Północnej. Oczywiście głosi to nowy PM, który jest znany z wielokrotnego przyłapywania na kłamstwie, a więc kłamie dość często - grunt, aby wyborca to "kupił".
To przede wszystkim nie jest decyzja Wielkiej Brytanii... Viktor Orban postawił płot graniczny na granicy z Serbią bez pytania Serbów o zgodę - bez związku?
Obowiązkiem Unii Europejskiej jest chronić wspólny rynek przed napływem towarów, ludzi z krajów trzecich. Tak stanowią traktaty i po temu ma powołaną agencję - Frontex, której siedziba jest w Warszawie. Frontex będzie odpowiedzialny za stworzenie infrastruktury granicznej pomiędzy Republiką a Irlandią Północną. To było wielokrotnie powtarzane, że kontrola - zwłaszcza tracków - nie może odbywać się w oddaleniu od granicy (port of entry)...gdyż to jest tylko możliwe, gdy przeszkody naturalne wymuszają umiejscowienie punktu kontroli w oddaleniu od granicy...tymczasem w Irlandii Północnej takich przeszkód nie ma.
Nie chcę już rozwijać dalej wpisu, aby nie prowokować komentarzy o tym, że staje się nieczytelny. Podbijam temat, jako w moim odczuciu - ważny i ciekawy. Pozdrawiam.
[ Ostatnio edytowany przez: Kanonier30 29-07-2019 11:56 ]