MojaWyspa.co.uk - Polski Portal Informacyjny w Wielkiej Brytanii. Polish Community in the UK
Polska strona Wielkiej Brytanii
Forum Polaków w UK

Przeglądaj tematy

Budujemy dom

« poprzednia strona | następna strona » | ostatnia »

Strona 19.4 z 29 - [ przejdź do strony: 1 | 2 | 3 ... 18.4 | 19.4 | 20.4 ... 27 | 28 | 29 ] - Skocz do strony

Str 19.4 z 29

odpowiedz | nowy temat | Regulamin

Andy10

Post #1 Ocena: 0

2010-09-08 12:49:10 (15 lat temu)

Andy10

Posty: 511

Mężczyzna

Z nami od: 09-12-2009

Skąd: Birmingham

Witam , dzisiaj na krotko powroce do tematu energooszczednosci budowanego dla siebie domu. Koszty energii (pradu ,gazu) stale rosna ,koniecznoscia stalo sie projektowanie i budowanie domów o jak najnizszym zużyciu energii na ogrzewanie wody uzytkowej i ogrzewanie domu w zimie tak aby utrzymanie domu bylo tanie . To ważne, bo w Anglii ( ale tez w Polsce) ogrzanie budynku pochłania dwie trzecie kosztów jego rocznej eksploatacji. Alternatywą dla tradycyjnego budownictwa są domy energooszczędne i pasywne, w których projektowaniu i budowie wykorzystuje się najnowsze technologie i materiały. Budowę takiego domu energooszczędnego, czy pasywnego, powinniscie zlecic dobrym fachowcom aby budowa zostanie przeprowadzona szybko, sprawnie i profesjonalnie.
Energooszczedny dom to dom dobrze ocieplony , nie ocieplony dom w zimie to same straty ,oto statystyczne dane dotyczace utraty ciepla : przez nieocieplony dach ucieka do 25% ciepla z domu , przez nieocieplone sciany do 35% , przez nieocieplone fundamenty do 15% , przez nieszczelne okna 10% a nieszczelne drzwi wejsciowe do 15% , wniosek jest prosty w domach nieocieplonych w zimie nawet przy maksymalnie odkreconych zaworach kaloryferow jest zimno bo cieplo z takiego domu ulatuje bezpowrotnie we wszystkich kierunkach.
Pisalem w poprzednich postach o technologii scian prefabrykowanych . W Europie od lat buduje sie domy energooszczedne i pasywne z trwałych i ekologicznych prefabrykatów , czyli w technologii pozwalającej połączyć korzystną cenę z wyjątkowo szybką realizacją , powinni zwrócić na nia uwagę szczególnie ci, którzy noszą się z zamiarem budowy domu energooszczędnego. W obiektach takich stosuje się bowiem najnowsze rozwiązania konstrukcyjne i materiałowe oraz nowinki technologiczne. Realizacja takiej inwestycji wymaga profesjonalizmu i fachowości na każdym etapie – od projektu, przez fundamenty po dach i wreszcie prace wykończeniowe. Wasza decyzja o budowie domu energooszczednego teraz ( wiaze sie to z wyzszymi kosztami budowy) zaprocentuje oszczednosciami na ogrzewaniu w przyszlosci (dom budujemy na lata )kiedy media wzrosna jeszcze bardziej .
Duże zużycie energii w tradycyjnych budynkach wynika nie tylko z niewielkiej izolacyjności cieplnej ścian zewnętrznych i występowania dużych mostków termicznych, ale także z niewłaściwego usytuowania budynków względem stron świata, nieodpowiedniego ich kształtu, małej sprawności systemów grzewczych i powszechnego stosowania wentylacji grawitacyjnej.
Przyblize wam na czym wlasciwie polega ta energooszczednosc. Przyjmuje się, że każdy budynek zużywający nie więcej niż 70 procent energii wykorzystywanej przez podobnych gabarytów dom standardowy można nazwać energooszczędnym. Zakłada się przy tym, że do pokrycia części potrzeb energetycznych takiego budynku powinny być wykorzystywane odnawialne źródła energii (kolektory sloneczne) . Ściany takiego budynku muszą mieć co najmniej 15-centymetrowe ocieplenie, a w obiekcie powinna działać mechaniczna wentylacja.
W domach wysoko-energooszczednych efekt uzyskuje sie poprzez zastosowanie coraz grubszej izolacji ścian (np 30cm), specjalnej stolarki okiennej, odzyskujących ciepło rekuperatorów, kolektorów słonecznych, przydomowych elektrowni wiatrowych, czy wreszcie ogniw solarnych gromadzacych prad elektryczny w akumulatorach zuzywany pozniej na wlasne potrzeby budynku do oswietlenia czy zasilania lodowki ,TV , takie rozwiazania pozwalaja zaoszczedzic do 50% energii zuzywanej w domu zbudowanego metoda tradycyjna bez ocieplenia i tych wszystkich gadzetow.
Domy pasywne to budynki, w których zużycie energii udało się ograniczyć do zaledwie 30 procent w porównaniu z budownictwem tradycyjnym. Ogrzewanie budynku pasywnego może być nawet dziesięciokrotnie tańsze od wybudowanego w sposób tradycyjny budynku o podobnej kubaturze. Najwyższą kategorią energooszczędności budynków jest tak zwany budynek zeroenergetyczny, czyli samowystarczalny, w którym koszty za energię sprowadzono praktycznie do zera.
Pozdrawiam , Andy
the future starts today

Do góry stronyOffline

Cytuj wypowiedź Odpowiedz

E-mailStrona WWWNumer Skype

Andy10

Post #2 Ocena: 0

2010-09-09 10:11:57 (15 lat temu)

Andy10

Posty: 511

Mężczyzna

Z nami od: 09-12-2009

Skąd: Birmingham

Wracajac do ostatniego postu dodam , ze na ostateczny wynik znacznych oszczednosci energii ma rowniez duze znaczenie wlasciwa lokalizacja domu na dzialce –tzn wlasciwie zorientowanie budynku w stosunku do stron swiata , dobrze jesli wiekszosc okien wychodzi na poludnie a tylko niezbedne , male , na polnocna strone , sama bryla budynku tez ma swoje znaczenie , prosta , zwarta konstrukcja budynku bez udziwnien ,zaokraglen ,dodatkowych daszkow itp. pozwala na zmniejszenie strat energii w tzw mostkach cieplnych.
W domach energooszczednych powinna byc zainstalowana dobrej klasy mechaniczna wentylacja z odzyskującym ciepło rekuperatorem zanim zostanie on wydmuchane z budynku oraz wspomaganie instalacji ogrzewania i ciepłej wody użytkowej przez wydajny system kolektorów słonecznych-( dla podgrzania wody uzytkowej wystarcza 2 kolektory o pow. 4m2 , ale jesli planujecie budowe instalacji solarnej ktora ma wspomagac centralne ogrzewanie budynku –kolektorow potrzeba lacznie conajmniej 6+ drugi zbiornik cwu polaczony z centralnym ogrzewaniem co znacznie podraza koszty )
Drogim rozwiazaniem jest instalacja pompy ciepla , pisalem juz o tym rozwiazaniu wczesniej . Koszty budowy wysoko-energooszczednego domu w oparciu o najnowsze technologie , materialy i urzadzenia znacznie przewyzsza koszty budowy tradycyjnej a oszczednosci beda ale rozlozone na lata – przyklad sredni czas zwrotu z oszczednosci w podgrzewaniu wody uzytkowej z instalacji solarnej trwa ok 10 lat , przy zywotnosci instalacji 20-25 lat. Decydujac sie na budowe domu energooszczednego nalezy skontaktowac sie z fachowcami ,architektami , aby uwzglednic na etapie projektowania wlasciwe rozwiazania, profesjonalnymi firmami majacymi doswiadczenie w budowie takich domow bo byle jakie wykonawstwo nawet swietnego projektu to pieniadze wyrzucone w przyslowiowe bloto.

Pozdrawiam Andy

PS. Ktos mnie pytal w PW o ogniwa fotowoltaiczne. Instalcja fotowoltaiczna sklada sie z ogniw laczonych w moduly a te w systemy , wytwarzaja one stale napiecie (DC) ladujac akumulatory (w mikro skali takie ogniwa zasilaja zegarki czy kalkulatory) , poniewaz w domu uzywamy napiecia zmiennego (AC) stosuje sie tzw. falownik do zamiany napiecia stalego na zmienne. Energia elektryczna pozyskana z modulow fotowoltaicznych zainstalowanych na dachu na stronie poludniowej moze byc wykorzystywana na wiele sposobow do oswietlenia pokoi , zasilania niewielkich odbiornikow , radio , telewizor , lodowka. Kilka modulow fotowoltaicznych o wymiarach zblizonych do kolektorow solarnych ogrzewajacych cwu , pokryje nieomal w calosci elektryczne potrzeby wlasne domu w dni sloneczne .
the future starts today

Do góry stronyOffline

Cytuj wypowiedź Odpowiedz

E-mailStrona WWWNumer Skype

Andy10

Post #3 Ocena: 0

2010-09-10 08:30:01 (15 lat temu)

Andy10

Posty: 511

Mężczyzna

Z nami od: 09-12-2009

Skąd: Birmingham

Witam , krotkie podsumowanie szczegolow technicznych zwiaznych z budowa domu energooszczednego . Pokaze wam roznice w ilosci zuzytego ciepla do ogrzewania domow roznych typow – sluzy do tego jednostka ktora okresla ile potrzeba kilowatogodzin energii do ogrzania 1 metra kawadratowego powierzchni domu w ciagu roku ( kWh/m2/rok) . Domy wznoszone metoda tradycyjna potrzebuja ciepla od 90 do 120 kWh/(m2/rok) . Domy energooszczedne potrzebuja mniej niz 70 kWh/(m2/rok) . Domy niskoenergetyczne (pasywne) potrzebuja ponizej 15 kWh/(m2/rok)
Aby uzyskac dobre oszczednosci w zuzyciu energii na ogrzanie domu trzeba wykonac kompleksowa dobra izolacje cieplana calego domu nie tylko scian zewnetrznych , poczawszy od :
Fundamentow- nalezy dobrze zaizolowac sciany fundamentowe na calej wysokosci do lawy fundamentowej (na glebokosc 0,9 do 1,2 metra) ponizej poziomu terenu , trzeba ocieplic materialem izolacyjnym odpornym na wilgosc oraz zastosowac izolacje przeciwwilgociowe –to szczegolnie wazne przy wysokim poziomie wod gruntowych na dzialce na ktorej budujemy dom. Należy pamietac o newralgicznym miejscu polaczenia fundamentow ze scianami przyziemia i podlogi parteru . Warstwa termoizolacji powinna być ułożona po stronie zewnętrznej przegrody. Powinna być ciągła i szczelna. Takie ułożenie izolacji eliminuje mostki termiczne czyli miejsca ucieczki ciepla z domu. W ścianach dwuwarstwowych jest to dość łatwe, bo izolacje cieplne ścian fundamentowych oraz ścian przyziemia łatwo można połączyć i zachować ich ciągłość. W ścianach jednowarstwowych newralgiczne miejsce zejścia się tych trzech elementów powinno byc zabezpieczone od zewnątrz materiałem termoizolacyjnym. Kolejny wazny element to dobra izolacja podłogi na gruncie, podloga parteru to najniżej położona przegroda pozioma w budynku. Jest elementem budynku, który pozostaje w stałym kontakcie z gruntem, oddziela środowiska o różnych parametrach termicznych i wilgotnościowych. Zadaniem podłogi na gruncie jest ochrona posadzki i wnętrza budynku przed wilgocią gruntową i korozją biologiczną oraz zapewnienie im wymaganej izolacyjności termicznej . Sciany
Teraz kolej na sciany zewnetrzne -każda przegroda budowlana powinna charakteryzować się odpowiednią izolacyjnością termiczną. Przy odpowiedniej grubości muru, wykonanego z wyrobów o wartości współczynnika przewodzenia ciepła poniżej 0,3 W/(mK) istnieje możliwość uzyskania przegrody jednowarstwowej o izolacyjności cieplnej spełniającej aktualne wymagania . W celu uzyskania niższych wartości współczynnika przenikania ciepła stosuje się izolację cieplna ze styropianu lub wełny mineralnej. Grubość izolacji cieplnej ściany dla budynku przyjmuje się ze względu na spełnienie wymagań podanych w przepisach budowlanych lub biorąc pod uwagę efekty ekonomiczne inwestycji i ograniczenie strat ciepła przez przenikanie, w celu zmniejszenia zużycia energii do ogrzewania budynku. Kolejna wazna sprawa jest oddzielenie pomieszczen ogrzewanych od nieogrzewanych , sciany i stropy pomiedzy ogrzewana czescia mieszkalna a nieogrzewanym garazem czy pomieszczeniami gospodarczymi lub holem wejsciowym. Warstwa termoizolacji powinna byc ulozona od strony pomieszczenia nieogrzewanego. Z punktu widzenia energooszczędności ważne sa wszystkie przegrody zewnętrze, czyli ściany, dachy, podłogi na gruncie - wszystkie te miejsca, gdzie przegroda styka się z warunkami zewnętrznymi. W tym miejscach nie mogą powstać mostki termiczne, przez które ucieka ciepło. Wpływ na izolacyjność cieplną ma prawidłowe zaizolowanie węzłów konstrukcyjnych. W poprawnym rozwiązaniu zachowana jest ciagłość izolacji cieplnej na całej powierzchni ścian ale tez wiency , nadprozy .
Okna i drzwi
Teraz kolej na okna i drzwi , okna w budynku energooszczednym sluza tylko do oswietlania wnetrza budynku i moga byc nawet nieotwieralne, straty ciepla mozna wyeliminowac poprzez ciasne osadzenie okien w murze , z dobra izolacyjnoscia cieplna ram okiennych , parapetow i dwu lub trojwarstwowych szyb zespolonych z powłokami niskoemisyjnymi ograniczającymi wymianę ciepła przez promieniowanie ( wypełnionych argonem lub innymi gazami szlachetnymi w celu ograniczenia wymiany ciepła przez przewodzenie i konwekcję), oraz dodatkowo zastosowanie rolet lub okiennic zewnetrznych .
Dach
Na koniec slow kilka o ociepleniu dachu , pierwszą warstwę wełny umieszcza się wzdluznie między krokwiami, natomiast drugą powinno się umieścić poprzecznie pod krokwiami. Sprawdzonym rozwiązaniem jest metalowy ruszt, taki sam jak do sufitu podwieszonego. Płyty wełny mineralnej ułożone między rusztem przysłaniają styki płyt w pierwszej warstwie ocieplenia. W ten sposób definitywnie redukuje się mostki cieplne.
Jak widac z powyzszego aby osiagnac dobra izolacje calego budynku trzeba sie troche natrudzic i wykosztowac, ale cieply dom to komfort dla jego mieszkancow i duze pieniadze zaoszczedzone na ogrzewaniu przez lata zamieszkiwania w domu.
PS. koncze omawianie zagadnien zwiazanych z energooszczednoscia , w kolejnych postach napisze pare zdan o scenariuszu dzialan przy budowie domu , o optymalnych wymiarach pomieszczen itp.
Pozdrawiam z Birmingham , Andy


the future starts today

Do góry stronyOffline

Cytuj wypowiedź Odpowiedz

E-mailStrona WWWNumer Skype

Andy10

Post #4 Ocena: 0

2010-09-11 11:03:13 (15 lat temu)

Andy10

Posty: 511

Mężczyzna

Z nami od: 09-12-2009

Skąd: Birmingham

Witam , budowa domu to wielkie wyzwanie przed facetem-glowa rodziny , to podejmowanie setek decyzji i nieustanne wybory , za kazda z decyzji stoja finanse , jedne bledne decyzje mozna zmienic ale na przyklad zly wybor i kupno dzialki sa nieomal nie do naprawienia .Postaram sie przedstawic Wam –zainteresowanych tematem budowy wlasnego domu typowy scenariusz dzialan z tym zwiazanych , droga do wlasnego domu jest dluga i kreta , samo przygotowanie inwestycji zajmuje kilkanascie tygodni a w przypadku komplikacji nawet kilkanascie miesiecy. Pomijam kwestie zwiazane z kupnem dzialki –zakladam , ze ten etap jest juz za wami , duzo zalezy od dzialki ktora kupicie czy ma ona OPP (Outline Planing Permission - zawiera ogolna zgode na wybudowanie budynku) czy DPP(Detailed Planing Permission-to zezwolenie na budowe z gotowym projektem-mozna zaczynac budowe ) jesli nie ma decyzji o warunkach zabudowy , rozpoczyna sie gra o uzyskanie takich pozwolen ktora trwa i trwa . Skupie sie na okresie od rozpoczecia budowy do zamieszkania w nowym domu. Okres budowy zalezy od wybranej technologii i sposobu organizacji budowy, najszybsza technologia budowy jest dom stawiany z prefabrykatow , caly proces mozna wowczas zamknac w 2-3 miesiacach , podobnie jest przy wyborze technologii szkieletowej (szkieletu drewnianego), niewielki dom mozna wykonac w ciagu kilku miesiecy. Najdluzej trwa budowa w technologii tradycyjnej ze wzgledu na koniecznosc przerw technologicznych (wysychanie wilgoci w poszczegolnych fazach budowy)-ok 8-9 miesiecy czasem dluzej . Na czas budowy wplyw ma sposob finansowania , najszybciej budowa postepuje gdy inwestor posiada wlasne pieniadze na finansowanie etapow budowy , czesto korzysta sie z pozyczonych w banku pieniedzy -tu wystepuja rozne mozliwe wersje platnosci czesciowych , transzy kredytu po zakonczeniu kolejnego etapu budowy.

Budowa domu-scenariusz cz-1
Etap wstepny tuz po podjeciu decyzji o budowie domu
Tworzymy projekt budzetu- liczymy ile mamy gotowki , sprawdzamy w banku jaka mamy zdolnosc kredytowa ,
nastepnie decydujemy o proporcjach kosztow ile przeznaczymy na zakup dzialki , ile na budowe .
Znajac kwote jaka mozemy przeznaczyc na kupno dzialki rozpoczynamy poszukiwania , rownoczesnie rozpoczynamy poszukiwanie w katalogach –projektu naszego przyszlego domu – na tym etapie podejmujemy wstepne decyzje o ksztalcie i wielkosci domu ,gotowe projekty ( to koszt 300-400F) sa kilkakrotnie tansze od tworzonych na zamowienie u architekta ( 1500 -5000F i wiecej ) . Kiedy juz znajdziecie interesujaca Was dzialke zanim ja kupicie nalezy rozeznac w dziale planowania w lokalnym urzedzie ( w Planning Department ) , jaki jest typ dzialki- rolna , rekreacyjna, budowlana , czy dzialka ma prawo zabudowy , jakie warunki trzeba spelnic aby otrzymac zgode na rozpoczecie budowy, czy dzialka nie ma obciazen (zajmuje sie tym HM Land Registry). Ziemie mozna kupic w Anglii bezposrednio od wlasciciela lub za posrednictwem agencji (estates agency) z udzialem prawnikow (solicitor)- wersja o wiele drozsza –dochodza koszty dla dwoch posrednikow. Kiedy jestesmy juz wlascicielami gruntu czas na spisanie umowy z architektem ktora powinna zawierac wiele elementow takich jak : opinia architekta o dzialce , koncepcja zagospodarowania dzialki , zmiany w gotowym projekcie przyszlego domu , projekt budowlany , wstepne zapotrzebowanie na media (prad,gaz) ,
Etap wstepny przed rozpoczeciem budowy to wydatki ,wydatki ,wydatki , pisalem juz o tym wczesniej na tym forum ale przypomne je tutaj jeszcze raz , zakup dzialki zaczyna generowac koszty oto kilka pozycji kosztow , grunt na ktorym stanie dom wymaga na poczatek site survey , okreslenie granic dzialki , pomiary, mapki –koszt ok 300-500F . Starajac sie o pozwolenie na budowe byc moze potrzebne beda badania archeologiczne przed udzieleniem zgody i rozpoczeciem prac (mozliwy koszt ok 3000F) , moga byc tez potrzebne badania gleby co moze pociagnac nastepne koszty ok 1000F , konsultacje projektu budowlanego przez uprawnionego inzyniera to kolejny koszt ok 200-300F , zakup dzialki jest obciazony oplata sadowa w wysokosci do 1000F, ponadto zakup dzialki o wartosci powyzej 60.000F jest obciazony oplata skarbowa w wysokosci 1% , powyzej 250.000F –do 3% wartosci i powyzej 500.000F -4% wartosci, oprocz tego istnieje wymog , zeby wszystkie transakcje zakupu gruntow byly zarejestrowane w HM Land Registry oplaty za rejestracje w rejestrach zaczynaja sie od 40F za zakup dzialki ponizej 40.000F do maksymalnej wysokosci 800F przy transakcji powyzej 1mln F. To jeszcze nie koniec oplat –posrednik uczestniczacy w procesie kupna sprzedazy oczekuje 1% do 1,5% wartosci transakcji powiekszony o VAT, jaki z tego wniosek jesli planujecie taka inwestycje radze oszczedzac , oszczedzac.

W nastepnym poscie w poniedzialek , cz-2 scenariusza -rozpoczynamy budowe , pozdrawiam Andy
the future starts today

Do góry stronyOffline

Cytuj wypowiedź Odpowiedz

E-mailStrona WWWNumer Skype

karolkowa

Post #5 Ocena: 0

2010-09-11 13:34:05 (15 lat temu)

karolkowa

Posty: 325

Z nami od: 03-06-2007

Witam Cie Andy :)

Melduje sie po dluzszej niebecnosci i zaczynam nadrabiac zaleglosci.Masa informacji!!!Jestem Tobie bardzo wdzieczna za czas jaki poswiecasz na dzielenie sie informacjami o budowie domu.W naszym przypadku to wszystko bedzie na mojej glowie :( ale dam rade.Mam nadzieje,ze sie nie rozmysle i nie zrezygnuje z budowy wlasnego domu na Wyspach.

Co myslisz o budowie domu drewnianego takiego jakie buduja w Norwegi?

Pozdrawiam serdecznie.
Agnieszka.

Do góry stronyOffline

Cytuj wypowiedź Odpowiedz

Andy10

Post #6 Ocena: 0

2010-09-14 11:04:58 (15 lat temu)

Andy10

Posty: 511

Mężczyzna

Z nami od: 09-12-2009

Skąd: Birmingham

Witam , wczoraj bylem zbyt zajety aby cos napisac na forum ,sorry. Dzisiaj napisze krotko o dalszych krokach zwiazanych z budowa domu. Kiedy mamy juz za soba kupno dzialki , projektu , zapadly ostateczne decyzje o ewentualnych zmianach w gotowym projekcie przed Wami kolejne wyzwania , uzyskanie pozwolenia na budowe i wybor wykonawcy oraz wybor organizacji budowy. Niewielu z nas przyszlych inwestorow ma pojecie o organizacji budowy , niezbedna wiedze ktora pozwolilaby nadzorowac prace , wylapywac bledy w sztuce budowlanej itp dlatego wazne jest wynajecie fachowca –budowlanca z duzym doswiadczeniem ktory wykona ta prace za nas oczywiscie odplatnie , radze na nie oszczedzac na wynagrodzeniu dla inspektora nadzoru i ograniczac jego wizyty na budowie , dobry fachowiec –praktyk pozwoli uniknac we wlasciwym czasie powazniejszych kosztownych bledow . Wybor dobrego sprawdzonego wykonawcy to wielkie oszczednosci , moga tu funkcjonowac rozne modele prowadzenia budowy , najprostsza to zlecenie kompleksowej budowy jakiejs jednej duzej firmie ktora nie tylko wybuduje dom ale uzbroi je w media i odda gotowy dom do zamieszkania udzielajac gwarancji na wykonane prace , jest to dobra ale droga metoda budowy (wspominalem wczesniej ok 2,5k funtow za m2 pow uzytkowej), inna to wynajecie fachowcow do wykonania konkretnej pracy np.murarzy do postawienia scian , ciesli do budowy dachu , elektrykow do budowy instalacji elektrycznej itp. ta forma wymaga skoordynowania dzialan ,nie bede sie rozpisywal sadze , ze wiecie o co mi chodzi , najtansza metoda budowy wlasnego domu jest budowa we wlasnym zakresie z pomoca rodziny i znajomych ktorzy maja o tym pojecie , bardzo wydluza to proces budowy (pracuje sie w wolnym czasie) i jaka sa pieniadze – metoda ta ma jedna wazna zalete jest od 40-50% tansza od zatrudnienia generalnego wykonawcy. Przed rozpoczeciem budowy powinno sie miec przygotowany plan przeplywu gotowki , ew. zlozyc wniosek w banku o kredyt na budowe .
Jesli juz znajdziemy wykonawce to spisujemy z nim umowe (bardzo wazne!) wraz z harmonogramem budowy , ustalamy kierownika budowy lub jesli jest to firma, ona narzuca nam swojego kierownika bezposrednio nadzorujacego prace . Kiedy to juz mamy za soba zlecamy (site survey) wytyczenie przez geodete budynku na dzialce , zglaszamy do urzedu rozpoczecie budowy . Po tygodniach przygotowan rusza budowa , zaczynamy od niwelacji terenu , wykonaniu prowizorycznych niezbednych przylaczy pradu i wody , ogrodzenie budowy , warto pomyslec o ubezpieczeniu budowy , postawieniu wynajetego kontenera ktory bedzie pelnil role zamykanego magazynku na elektronarzedzia , delikatne materialy budowlane itp.
Ciag dalszy w nastepnym poscie , teraz wracam do pracy ,pozdrawiam zainteresowanych ,Andy
the future starts today

Do góry stronyOffline

Cytuj wypowiedź Odpowiedz

E-mailStrona WWWNumer Skype

Andy10

Post #7 Ocena: 0

2010-09-16 09:47:23 (15 lat temu)

Andy10

Posty: 511

Mężczyzna

Z nami od: 09-12-2009

Skąd: Birmingham

Witam , ciag dalszy scenariusza dzialan zwiazanych z budowa domu , przechodzimy przez kluczowe momenty zanim mury zaczna sie piac do gory , wymienie je teraz :
-wizyta geodety ktory musi wytyczyc wymiary domu na dzialce zgodnie z zatwierdzonym projektem i wpisem do ksiazki budowy.
-wykop pod fundament- z reguly projektant zaklada, ze warunki gruntowe sa korzystne ale tak naprawde jak sa okazuje sie po wykonaniu wykopow pod fundamenty , jest to czas aby uprawniona osoba np.architekt jesli podpisaliscie z nim umowe o nadzor autorski budowy lub wyznaczony przez was specjalista –inspektor nadzoru , powinina ocenic rodzaj gruntu i jego jednorodnosc , czasem na jednej dzialce spotyka sie dwa rozne rodzaje gruntu na przyklad piasek i glina.
-kolejny etap zwiazany z fundamentami to odbior zbrojenia i szalowania przed zalaniem betonem ,dobrze wykonany fundament to solidna podstawa domu , wazne aby byl wykonany zgodnie z projektem tzn. nie tylko zbrojenie , wymiary ale tez rodzaj betonu jakiego uzyto do fundamentow
-kolejny etap po niezbednej przerwie technologicznej na wyschniecie betonu to przeciwwilgociowa izolacja fundamentu zanim zostanie on przysypany ziemia .
-nastepny etap to przygotowanie i wlasciwe ulozenie (szczelne, polaczenia ) z wyprowadzeniem na zewnatrz murow fundamentowych , kanalizacji odplywowej z miejsc w ktorych wedlug planu bedzie kuchnia i lazienka.
-kolejny etap to zasypanie piaskiem lub tluczniem(kruszonym kamieniem ) wewnetrznych powierzchni w przyszlym budynku i zrobienie izolacji poziomej oddzielajacej grunt od pierwszej warstwy podlogi parteru tzw zacierki betonowej , po wyschnieciu ktorej mozna przystepowac do budowy scian zewnetrznych parteru .

Ok, dosc na teraz , wracam do pracy , ciag dalszy w nastepnym poscie ,pozdrawiam Andy

the future starts today

Do góry stronyOffline

Cytuj wypowiedź Odpowiedz

E-mailStrona WWWNumer Skype

Andy10

Post #8 Ocena: 0

2010-09-21 09:59:46 (15 lat temu)

Andy10

Posty: 511

Mężczyzna

Z nami od: 09-12-2009

Skąd: Birmingham

Witam , napisze dzisiaj kilka zdan na temat finansowania budowy domu , w czasie budowy wlasnego domu bedzie wiele momentow kiedy bedziecie potrzebowac gotowki zeby za cos zaplacic , aby ogarnac finanse powinno sie zaplanowac wydatki inaczej mowiac zrobic plan przeplywu gotowki , zrobic zestawienie przewidywanych wydatkow w kolejnych etapach budowy i porownac z dostepnymi funduszami . Jak go zrobic? , mozna na papierze z kalkulatorem w reku albo skorzystac z jakiegos komputerowego arkusza kalkulacyjnego.Rozpoczynamy od okreslenia calkowitych wydatkow zwiazanych z inwestycja , dzielimy wydatki na kolejne etapy budowy.
Plan okresla fundusze ktorymi dysponujemy w gotowce na budowe domu , ewentualne przychody z kolejnych wyplat za prace ,pozyczki od rodziny , znajomych lub (np. ze sprzedazy mieszkania czy krotkoterminowy kredyt gotowkowy na zalatanie niewielkiej dziury w budzecie)
Po wypisaniu wszystkich danych o zrodlach finansowania i kwotach nalezy wpisac kwoty wydatkow w kolejnych miesiacach budowy/etapach. Koszty budowy obejmuja wiele pozycji , uzgodniony z wykonawca jesli go wynajmiecie harmonogram budowy okresla jakie roboty beda wykonane , kiedy sa planowane zakupy materialow w jakiej ilosci i ile trzeba bedzie zaplacic. Trzeba przewidziec rezerwe na nieprzewidziane wydatki siegajaca 10-15% ogolnych kosztow budowy (doswiadczeni budowlancy mowia zrob kosztorys budowy pomnoz go przez 3 a moze zmiescisz sie w kosztach – jest w tym troche prawdy) skad sie to biora takie rozbieznosci , poniewaz nikt z nas budujacych po raz pierwszy nie ma wlasciwego doswiadczenia w sporzadzaniu takich planow finansowych –trudno przewidziec wszystkie wydatki , moze warto wynajac do pomocy fachowca. Kiedy skonczy sie gotowka musimy wspierac sie kredytem bankowym na budowe domu –to generuje kolejne wydatki takie jak koszty otrzymania kredytu-prowizja bankowa, wycena nieruchomosci ,wpis do ksiegi wieczystej itp.
Z porownania dostepnych srodkow i wydatkow planowanych w poszczegolnych etapach budowy lub miesiacach powstaje saldo miesieczne , jesli jest ujemne to oznacza pustke w kieszeni czyli deficyt srodkow, nalezy wtedy sprawdzic czy nie ma mozliwosci zlikwidowania przyczyny deficytu , npb -opoznic wydatki , rozlozyc je na raty albo przyspieszyc dzialania zwiazane z pozyskaniem gotowki na finansowanie prac. Opracowanie takiego standardowego planu finansowania budowy jest pracochlonne , skomplikowane i nie jest latwe , wiele elementow planu mozna do niego naniesc dopiero po uzgodnieniach z firma ktora ma nam budowac dom np. terminy poszczegolnych prac, konkretny przyklad zwiazany z etapowoscia wykonania fundamentow (wykopy fundamentow, wynajecie koparki lub recznie-platnosc , zakupy pretow zbrojeniowych –platnosc, szalunki wykopu+ wykonanie zbrojenia-platnosc , odbior przez inspektora przed zalaniem betonu-platnosc , zakup betonu-platnosci i tak dalej )
Ramowy , szkieletowy plan finansowania powinnismy zrobic juz na etapie ogolnego planowania budzetu , w nastepnym poscie podam konkretne przyklady kosztow budowy domku o powierzchni 100m2 , teraz wracam do pracy , pozdrawiam Andy
the future starts today

Do góry stronyOffline

Cytuj wypowiedź Odpowiedz

E-mailStrona WWWNumer Skype

Andy10

Post #9 Ocena: 0

2010-09-22 12:37:18 (15 lat temu)

Andy10

Posty: 511

Mężczyzna

Z nami od: 09-12-2009

Skąd: Birmingham

Witam , do kazdej budowy nalezy sie dobre przygotowac ,w pakiecie z gotowym projektem architektonicznym dostajemy - zbior rysunkow, rzutow, przekrojow, opisow itp. , projekt domu jest robiony w dwoch skalach 1:100 lub 1:50 , ten drugi w mniejszej skali pokaze wiecej detali. Na rysunkach pokazany jest rozklad pomieszczen , ich powierzchnie , wymiary , lokalizacje drzwi ,okien , kominow, schodow. Aby na podstawie projektu architektonicznego mozna bylo dostac pozwolenie na budowe musi byc on rowniez projektem budowlanym dostosowanym do konkretnej dzialki , jej wymiarow , np. fundamenty musza uwzgledniac warunki gruntowe . Projekt budowlany zawiera wiele elementow na wstepie informacje –adres budowy, nazwisko inwestora czyli wasze, nazwisko architekta z adresem , projekt zagospodarowania dzialki, oraz projekty instalacji wewnetrznych (elektrycznej ,grzewczej ,wodno-kanalizacyjnej), projekt przylaczy mediow .

Aby znalesc odpowiedzi na wazne pytania, jakie prace trzeba bedzie wykonac , ile beda kosztowaly i jak dlugo trwaly , nalezy zlecic wykonanie kosztorysu inwestorskiego fachowcom , pracowni architektonicznej ktora sprzedala nam projekt lub zlecic odrebnie specjaliscie od kosztorysow, im dokladniejszy jest projekt wykonawczy zawierajacy duzo szczegolow tym blizszy rzeczywistych kosztow budowy bedzie kosztorys.

Juz 2 tys. lat temu w traktacie Witruwiusza „O architekturze ksiag dziesiec” mozna znalezc stwierdzenia: ...architekt, podejmujac sie zamówienia , okresla z góry, za jaka cene je wykona. Po złozeniu kosztorysu... Tak wiec juz wówczas oczywiste było pojecie ceny opartej na kosztorysie.

Kosztorys jest tak waznym elementem planowania kosztow budowy , ze bledem byloby pominiecie go ze wzgledu na koszt jego sporzadzenia (200-300 funtow w Anglii lub ok 500-1000zl w Polsce) .Profesjonalny kosztorys pozwoli uniknac sytuacji w ktorej w trakcie budowy trzeba wykonac jeszcze wiele prac a pieniadze sie skonczyly.
Profesjonalny kosztorys pozwoli inwestorowi czyli Wam zdecydowac o wyborze finansowania budowy , dostarczy wiedzy o calkowitych kosztach budowy i podpowie jak ja finansowac , jesli bedziecie potrzebowac kredyt to na jaka kwote i kiedy na poczatku budowy czy w trakcie trwania . Znajac koszty poszczegolnych prac mozemy zdecydowac o etapowym finansowaniu budowy w pierwszej kolejnosci wykonujac najpilniejsze prace a ktore odlozymy na nastepny rok .
Kosztorys pokaze ile to bedzie kosztowalo , czesto decydujemy sie rozpoczac zyciowa inwestycje nie majac swiadomosci jakie koszty nas czekaja , byc moze trzeba bedzie zmienic planowany wysoki standard domu i dokonac zmian w gotowym projekcie np. zamiast drogiej dachowki ceramicznej zastosowac cementowa lub nietypowe okna zastapic standardowymi tanszymi o 30-40%.
Kosztorys pomoze nam ocenic oferte cenowa firm ktore maja nam wybudowac dom i wybrac najlepsza , bez kosztorysu nie mamy odniesienia i nawet najtansza oferta wykonawcy moze byc znacznie zawyzona , czesto zdarza sie, ze wykonawcy zanizaja kwoty swojej oferty i dopiero w trakcie budowy okazuje sie jak duzo trzeba doplacic, wiarygodnosc oferty mozemy porownac z profesjonalnym kosztorysem .
Na podstawie dobrego kosztorysu mozemy rozliczac wykonawce z wykonanych prac i zuzytych materialow budowlanych ,bo kosztorys zawiera zestawienie materialow , ich ilosc oraz wyszczegolnia wszystkie prace ktore trzeba wykonac , z dobrym kosztorysem w reku mozna zamawiac materialy samemu lub rozliczac z zakupow wykonawce jesli to on je kupuje w naszym imieniu.
Kosztorys pozwoli nam podjac decyzje o wyborze wykonawcy naszego domu , nalezy odrzucic oferty wykonawcow z cena 40-50% nizsza niz w kosztorysie i oferty z cena 50-75-100% wyzsza.
Wybierajac wykonawce poproscie go o wykonanie harmonogramu z uwzglednieniem projektu i zalozonego przez Was czasu budowy (np.6miesiecy) oraz referencje (radze je sprawdzic ,dzwoniac do osob ktore te referencje wystawily-(w Anglii normalna praktyka)
Pamietajcie o podpisaniu umowy z wykonawca okreslajac w niej co kiedy i za ile a dokladnie zakres prac zgodny z projektem ,date rozpoczecia i zakonczenia poszczegolnych etapow/robot oraz calej budowy ,za ile czyli cene wynegocjowana w umowie na kompleksowe wykonanie domu , nie zapomnijcie o gwarancji na wykonane prace ktora powinien dac Wam wykonawca .
Oprocz kosztorysu ktory pozwala na planowanie wydatkow ,harmonogram robot przyda sie do kontrolowania postepu prac i rozliczanie wykonawcy z umowy , z kosztorysu wiemy ile a z harmonogramu kiedy trzeba placic , harmonogram umozliwia planowanie zakupow materialow , jesli budowe prowadzimy w systemie gospodarczym harmonogram powinien sporzadzic wynajety przez nas kierownik budowy. Harmonogram zawiera wszystkie prace w kolejnosci wykonywania oraz czas niezbedny do jego wykonania (ilosc godzin przyjmuje sie z kosztorysu x ilosc pracownikow do jego wykonania )
O kosztach w nastepnym poscie teraz jestem juz zajety ,pozdrawiam Andy
the future starts today

Do góry stronyOffline

Cytuj wypowiedź Odpowiedz

E-mailStrona WWWNumer Skype

Andy10

Post #10 Ocena: 0

2010-09-23 11:17:20 (15 lat temu)

Andy10

Posty: 511

Mężczyzna

Z nami od: 09-12-2009

Skąd: Birmingham

Witam , napisze dzisiaj kilka zdan na temat koniecznosci sporzadzenia kosztorysu i umowy z wykonawca przed rozpoczeciem budowy . Kosztorys , kosztorysowi nie jest rowny , kosztorysy moga wskazywac bardzo duza rozbieznosc cen , nawet 100% - wszystko zalezy od zastosowanej technologii budowy ( jedne technologie drozsze inne tansze) , od cen i jakosci materialow budowlanych (duza rozpietosc cen) , od standardu wykonczenia itp,itp. dobrym rozwiazaniem jest opracowanie 2-3 wersji kosztorysu w zaleznosci od wykorzystanych materialow na budowe ,zapytajcie architekta czy wybrany przez was projekt domu jest drogi czy tani w budowie . Wersji kosztorysu jest conajmniej kilka , moze byc kosztorys: inwestorski , ofertowy , zamienny lub powykonawczy – oto czym sie roznia te kosztorysy : --kosztorys inwestorski to kosztorys sporzadzony przez architekta lub profesjonalnego kosztorysanta w ktorym ustala sie wartosc zamowienia (budowy domu) na podstawie dokumentacji projektowej ,specyfikacji technicznej , w ktorym okresla sie rynkowa cene za wykonanie kolejnych etapow budowy i calosci kosztow budowy , stanowi on podstawe do dyskusji z przyszlym wykonawca budowy , ktory moze go zaakceptowac lub odrzucic ewentualnie przedstawic swoj kosztory ofertowy
--kosztorys ofertowy przedstawia Wam wykonawca przed podpisaniem umowy jako jego propozycja wynagrodzenia za wykonanie umowy (budowy domu)
--Kosztorys zamienny stanowi kalkulacje zmiany cen ustalonych w kosztorysie ofertowym i jest wykonany przez wykonawce po wykonaniu robot z uwagi na zmiany zakresu robot w trakcie budowy ktorych nieprzewidziano we wstepnuym kosztorysie ofertowym
--kosztorys powykonawczy jest sporzadzony przez wykonawce to kalkulacja wynagrodzenia wykonawcy po wykonaniu robot wtedy gdy nie bylo wczesniejszego kosztorysu ofertowego i inwestor czyli Wy zgodzilscie sie na takie rozwiazanie spotyka sie rowniez tzw slepy kosztorys – ten rozni sie od pozostalych tym ze nie ma w nim cen tylko zakres robot do wykonania i niezbednych materialow
W umowie z wykonawca ktora radze podpisac przed rozpoczeciem prac (wraz z zalaczonym harmonogramem robot i harmonogramem platnosci ) , powinniscie zaznaczyc , ze wyplacanie kolejnych rat wynagrodzenia wykonawcy uzaleznione bedzie od postepu prac na budowie . Przedstawie Wam typowy harmonogram platnosci :
•10% – przy podpisaniu umowy,
•20% – po wykonaniu robót ziemnych, fundamentowych i przyłączy,
•20% – po wykonaniu stanu surowego zamkniętego,
•20% – po wykonaniu instalacji wewnętrznych,
•30% – po zakończeniu budowy i uporządkowaniu terenu.
Wynagrodzenie wykonawcy może być ustalone ryczałtowo lub na podstawie kosztorysu. Jeśli w umowie określi sie wynagrodzenie ryczałtowo (a więc poda się z góry określoną cenę za wszystkie zamówione prace), to wykonawca nie może żądać podwyższenia zapłaty. Wykonawcy wolą więc rozliczać się na podstawie kosztorysu, czyli na podstawie zestawienia planowanych prac i przewidywanych kosztów. Jeśli przedstawią inwestorowi wstępny kosztorys i zastrzegą w umowie, że ostateczne rozliczenie nastąpi na podstawie kosztorysu powykonawczego, mogą żądać podwyżki, jeśli z ostatecznych wyliczeń wynika, że budowa drożej kosztowała. W takim wypadku warto zastrzec, o ile maksymalnie może wzrosnąć wynagrodzenie. W żadnym jednak wypadku wykonawca nie może żądać dopłaty za wykonanie koniecznych robót, których nie ujął w sporządzonym przez siebie kosztorysie, chyba że mimo zachowania należytej staranności nie mógł ich przewidzieć. Ostrzegam przed wyplaceniem wykonawcy znacznych kwot na wstepie zanim ruszy budowa , czesto firmy budowlane czyli nasz wykonawca oczekuja sporej zaplaty na wstepie , na dzien dobry .Gdy podpiszecie umowe w ktorej zgodzicie sie na narzucony Wam przez wykonawce tryb platnosci klamka zapadla , odstapienie przez Was od zawartej umowy wiaze sie ze strata wyplaconego wstepnie zadatku , zalecam duza rozwage zanim podpiszecie niekorzystna dla siebie umowe z wykonawca , jesli probuje on narzucic swoje sztywne warunki lepiej zrezygnowac i poszukac innego wykonawcy aby uniknac klopotow i zbednych stresow w przyszlosci.
Dobre zaplanowanie kalendarza budowy w ktorym beda spisane terminy wykonania poszczegolnych prac np -roboty ziemne , roboty fundamentowe, sciany konstrukcyjne, stropy, konstrukcja i pokrycie dachu ,budowa scianek działowych ,montaz okien i drzwi zewnętrznych , montaz podlog i drzwi wewnętrznych, prace wykończeniowe- instalacje elektryczne ,wodne ,co , kanalizacyjne ,wykonanie elewacji zewnetrznych oraz uprzatniecie placu budowy . – ulatwi prowadzenie i kontrolowanie budowy ktora mozna aplanowac na miesiace lub lata ( w systemie gospodarczym gdy sa pieniadze na kontynuacje budowy). Na koniec wroce jeszcze do harmonogramu budowy bo jest on tak naprawde potrzebny wszystkim ,robotnikom, kierownikowi budowy i wam czyli inwestorom lub wyznaczonemu przez Was inspektorowi nadzoru a blizej –robotnicy moga obliczyc ile i w jakim czasie zarobia , kierownik budowy dyscyplinuje robotnikow do pracy zgodnie z wyznaczonymi terminami oraz zamawia materialy budowlane we wlasciwym czasie i ilosci a Wam inwestorom pozwala na kontrole postepu robot
Jak wyglada taki harmonogram –czesto to mniej lub bardziej rozbudowana tabela zawierajaca istotne informacje ,wazne aby byly w nim wymienione wszystkie prace i ich ilosc np w m3 wykop pod fundament ,albo montaz przeciwwilgociowej izolacji fundamentu w m2, albo ilosc montowanych drzwi ,okien w sztukach itp. obok zakresu prac , wyliczona ilosc dni do wykonania pracy , kalendarz dni i tygodni w ktorych praca bedzie wykonana , mozna go bardziej rozbudowac o czas wynajmu sprzetu typu koparka czy dzwig .

Ok , sadze , ze wystarczy na ten temat informacji , pozdrawiam Andy
the future starts today

Do góry stronyOffline

Cytuj wypowiedź Odpowiedz

E-mailStrona WWWNumer Skype

Strona 19.4 z 29 - [ przejdź do strony: 1 | 2 | 3 ... 18.4 | 19.4 | 20.4 ... 27 | 28 | 29 ] - Skocz do strony

« poprzednia strona | następna strona » | ostatnia »

Dodaj ogłoszenie

dodaj reklamę »Boksy reklamowe

Ogłoszenia


 
  • Copyright © MojaWyspa.co.uk,
  • Tel: 020 3026 6918 Wlk. Brytania,
  • Tel: 0 32 73 90 600 Polska,