MojaWyspa.co.uk - Polski Portal Informacyjny w Wielkiej Brytanii. Polish Community in the UK
Polska strona Wielkiej Brytanii
Forum Polaków w UK

Przeglądaj tematy

Self Employed - krok po kroku

następna strona » | ostatnia »

Strona 1 z 2 - [ przejdź do strony: 1 | 2 ] - Skocz do strony

Postów: 18

odpowiedz | nowy temat | Regulamin

Boromir

Post #1 Ocena: 0

2018-05-13 15:43:30 (6 lat temu)

Boromir

Posty: 17

Mężczyzna

Z nami od: 31-08-2017

Skąd: Surrey

Witajcie forumowicze. Od pewnego czasu chodzi za mną myśl, aby zacząć pracować jako self employed, ale że nigdy wcześniej nie prowadziłem żadnej działalności (ani tutaj ani w Polsce) przymierzam się do tego jak przysłowiowy pies do jeża.

W związku z powyższym chciałbym zasięgnąć porady osób obeznanych w temacie a przy okazji stworzyć niniejszym wątkiem pewnego rodzaju forumowe kompendium wiedzy dla przyszłych pokoleń - tych kilka tematów dot. self employed jakie znalazłem na forum są według mnie niewystarczające, niewiele rozjaśniły w mej głowie.

Chciałbym z Waszą pomocą przerobić temat od A do Z, a jeśli się zdecyduje odpalić SE to również na własnym przykładzie relacjonować jak to wszystko wygląda z mojej perspektywy. Coś w stylu tematu Wielim - kierowca londyńskiej taksówki : -]

Obecnie pracuję 40h tygodniowo na magazynie. Jest ok, ale kombinuję jak tu zmaksymalizować przychody i zminimalizować rozchody (głównie podatkowe, czyli jak najmniej oddawać z zarobionych pieniędzy Państwu). SE ma plus w postaci niskich składek NI, podoba mi się też pewnego rodzaju niezależność jaka się wiąże z tą działalnością - możliwość ustawienia pod siebie ilości dni/godzin, tego czy pracuję w tygodniu czy w weekendy, na dzienne zmiany czy na nocne, itd.

Teoretycznym minusem jest brak płatnego urlopu, ale mi to akurat nie przeszkadza. Ogólnie jako self chciałbym pracować dla dwóch firm (pon-pt dla jednej + weekendy dla drugiej), docelowo przez najbliższe 2-3 lata, potem powrót do ojczyzny. Taki jest plan a jak będzie to Bóg jeden wie (wiadomo jak to czasem bywa, planujesz zostać pół roku a siedzisz 10 lat) :] Anyway...

Kilka pytań na początek:

1. W UK działalność można zacząć z marszu i dopiero później zarejestrować się w HMRC (3 miesiące) - w jakiej zatem postaci wystawiamy w tym czasie rachunki za nasze usługi? Na zwykłej kartce papieru (wydruku komputerowym) opatrzonej własnoręcznym podpisem? Jakie informacje powinny się na takim rachunku znaleźć?

2. Co jeśli w ciągu tych 3 miesięcy stwierdzę, że SE jednak nie dla mnie - nie muszę się wtedy rejestrować w HMRC? (jak wtedy wygląda kwestia rozliczenia podatku?)

3. Kwestia samego procesu rejestracji - obecnie wynajmuję pokój (bo taniej) u znajomych, czyli na przysłowiową gębę. Podczas rejestracji trzeba podać adres firmowy - mogę śmiało podać ten sam adres, czy mógłby z tego tytułu wyniknąć jakiś problem i lepiej byłoby np skorzystać z usług biura wirtualnego?

4. Podczas rejestracji trzeba określić rodzaj świadczonych usług - czy to oznacza, że ta deklaracja wiąże mnie już na amen z tymi konkretnymi usługami czy można świadczyć kilka pod jedną działalnością? (np usługi magazynowe + sprzątanie + roznoszenie ulotek, itp, itd)

5. Na co warto jeszcze zwrócić uwagę przy podejmowaniu decyzji o przejściu na SE? (wykupić jakieś ubezpieczenie, itp?).

6. Plusy/minusy z Waszej perspektywy? (osób działających jako SE) i ogólna opinia czy warto się w to bawić czy lepiej siedzieć na kontrakcie?

Tyle na początek. Z góry dziękuję za odpowiedzi i składam szczere gratulacje dla wszystkich, którzy dobrnęli do końca tego elaboratu :-]

Pozdrawiam życząc udanej końcówki weekendu *OK*

[ Ostatnio edytowany przez: Boromir 13-05-2018 15:49 ]

Do góry stronyOffline

Cytuj wypowiedź Odpowiedz

Turefu

Post #2 Ocena: 0

2018-05-13 16:00:28 (6 lat temu)

Turefu

Posty: 4026

Kobieta

Z nami od: 26-05-2013

Skąd: York

1. Tak, mozna. Zwykly druczek kupiony w sklepie wystarczy.
2. Teoretycznie powinienies i rozliczyc sie tez. Ale, jak to sie mowi, wszystko mozna, co nie mozna... Jak Cie nie zlapia, to super.
3. Mozna, za zgoda wlasciciela.
4. Nie, mozna potem rozszerzyc dzialalnosc.
5. Zdecydowanie ubezpieczenie.
6. Zazwyczaj wyzsze dochody, swoboda dobierania sobie godzin. Minusy: brak platnych wakacji, chrobowego, nie pracujesz, nie masz kasy. Koniecznie wykup income cover.

Do góry stronyOffline

Cytuj wypowiedź Odpowiedz

Strona WWW

Post #3 Ocena: 0

2018-05-13 17:05:46 (6 lat temu)

Posty: n/a

Mężczyzna

Konto usunięte

1. Jezeli nie druczek, tylko na komputerze, to oprocz zwyklych danych nie zapomnij unikalnego nr faktury. Duzo ludzi zapomina.

3. W moim bloku, tak jak nie mozna trzymac zwierzat, nie mozna tez prowadzic ani rejestrowac dzialalnosci gospodarczej. Ale jako sole trader podajesz adres zamieszkania zwykle, te ograniczenia raczej dotycza przedsiebiorstw typu limited

6. Jesli nie jestes pewien to na start zrob jak ja: etat rano i wlasna dzialalnosc po godzinach :)
Jeżeli zależy Ci na stworzeniu jedynej w swoim rodzaju atmosfery a także niezapomnianym doświadczeniu dla Ciebie a, także Twoich gości, zobacz stronę internetową l. muzyka na wese

Do góry stronyOffline

Cytuj wypowiedź Odpowiedz

Boromir

Post #4 Ocena: 0

2018-05-13 17:42:32 (6 lat temu)

Boromir

Posty: 17

Mężczyzna

Z nami od: 31-08-2017

Skąd: Surrey

Cytat:
2018-05-13 16:00:28, Turefu napisał(a):
1. Tak, mozna. Zwykly druczek kupiony w sklepie wystarczy.

Jak się nazywa taki druk?

Cytat:
2018-05-13 16:00:28, Turefu napisał(a):
Koniecznie wykup income cover.

Jaki jest mniej więcej koszt takiego ubezpieczenia?

Cytat:
2018-05-13 17:05:46, KatyD napisał(a):
1. Jezeli nie druczek, tylko na komputerze, to oprocz zwyklych danych nie zapomnij unikalnego nr faktury. Duzo ludzi zapomina

O widzisz Katy, słuszna uwaga. Tu nasuwa mi się z automatu pytanie jaki jest schemat numerowania tych faktur? (jakiś przykład?)

Cytat:
2018-05-13 17:05:46, KatyD napisał(a):
Ale jako sole trader podajesz adres zamieszkania zwykle, te ograniczenia raczej dotycza przedsiebiorstw typu limited

Adresy (zamieszkania i firmowy) mogą być tożsame to fakt i tak też zamierzałbym podać tylko obawiam się żeby jakiś zonk z tego nie wyszedł skoro mieszkam de facto na dziko. Chociaż w sumie to na podobnej zasadzie mój adres widnieje w banku, u pracodawcy, w spisie wyborców i problemów żadnych jak dotąd nie ma.

Cytat:
2018-05-13 17:05:46, KatyD napisał(a):
3. W moim bloku, tak jak nie mozna trzymac zwierzat, nie mozna tez prowadzic ani rejestrowac dzialalnosci gospodarczej.

Jak zatem rozwiązałaś ten problem? Podałaś adres mimo to?

Cytat:
2018-05-13 17:05:46, KatyD napisał(a):
Jesli nie jestes pewien to na start zrob jak ja: etat rano i wlasna dzialalnosc po godzinach :)

Opłacalności SE jestem pewien, jedyne co mnie jeszcze wstrzymuje to te formalności.

Są ludzie, którzy rejestrują SE na pałę nie robiąc wcześniej żadnego researchu, nie pytając o żadne zgody i nie martwią się technikaliami, ja (nie)stety tak nie potrafię i nim się za coś zabiorę muszę mieć przekonanie, że to przyniesie pożytek albo przynajmniej nie przysporzy problemów.

Dzięki dziewczyny za zainteresowanie, po dwóch postach już wiem więcej niż przedtem także jest progres *OK*

[ Ostatnio edytowany przez: Boromir 13-05-2018 17:44 ]

Do góry stronyOffline

Cytuj wypowiedź Odpowiedz

Turefu

Post #5 Ocena: 0

2018-05-13 17:51:37 (6 lat temu)

Turefu

Posty: 4026

Kobieta

Z nami od: 26-05-2013

Skąd: York

1. Invoices. Idz To sklepu z artykulami papierniczymi I tam znajdziesz ksiazeczke z gotowymi drukami.
2. To zalezy, co chcesz robic, ale jesli jakas malo ryzykowna dzialanosc , to ubezpieczenie raczej Nie bedzie wieksze niz £20 na miesiac.
3. I naprawde Nie boj sie formalnosci. UK to kraj przyjazny przedsiebiorcom I paperkowej roboty jest niewiele.

Do góry stronyOffline

Cytuj wypowiedź Odpowiedz

Strona WWW

Post #6 Ocena: 0

2018-05-13 17:52:45 (6 lat temu)

Posty: n/a

Mężczyzna

Konto usunięte

Cytat:

2018-05-13 17:42:32, Boromir napisał(a):
Cytat:
2018-05-13 16:00:28, Turefu napisał(a):
1. Tak, mozna. Zwykly druczek kupiony w sklepie wystarczy.

Jak się nazywa taki druk?

Invoice Book. Ksiazeczka z ponumerowanymi druczkami faktur.

Cytat:
2018-05-13 16:00:28, Turefu napisał(a):
Koniecznie wykup income cover.

Jaki jest mniej więcej koszt takiego ubezpieczenia?

Cytat:
2018-05-13 17:05:46, KatyD napisał(a):
1. Jezeli nie druczek, tylko na komputerze, to oprocz zwyklych danych nie zapomnij unikalnego nr faktury. Duzo ludzi zapomina

O widzisz Katy, słuszna uwaga. Tu nasuwa mi się z automatu pytanie jaki jest schemat numerowania tych faktur? (jakiś przykład?)

Np 001, 002, 003 itd :) Ale niektorzy wymyslaja inne numery np 18/004 albo jeszcze inne alfanumeryczne. Pelna dowolnosc, tylko zebys umial je znalezc.

Cytat:
2018-05-13 17:05:46, KatyD napisał(a):
Ale jako sole trader podajesz adres zamieszkania zwykle, te ograniczenia raczej dotycza przedsiebiorstw typu limited

Adresy (zamieszkania i firmowy) mogą być tożsame to fakt i tak też zamierzałbym podać tylko obawiam się żeby jakiś zonk z tego nie wyszedł skoro mieszkam de facto na dziko. Chociaż w sumie to na podobnej zasadzie mój adres widnieje w banku, u pracodawcy, w spisie wyborców i problemów żadnych jak dotąd nie ma.

Czyli podajesz adres domowy.

Cytat:
2018-05-13 17:05:46, KatyD napisał(a):
3. W moim bloku, tak jak nie mozna trzymac zwierzat, nie mozna tez prowadzic ani rejestrowac dzialalnosci gospodarczej.

Jak zatem rozwiązałaś ten problem? Podałaś adres mimo to?

Spolka ltd ma siedzibe pod opublikowanym adresem. Ja jestem tylko sole trader i moj adres jest prywatny.

Cytat:
2018-05-13 17:05:46, KatyD napisał(a):
Jesli nie jestes pewien to na start zrob jak ja: etat rano i wlasna dzialalnosc po godzinach :)

Opłacalności SE jestem pewien, jedyne co mnie jeszcze wstrzymuje to te formalności.

Powodzenia! :)


Jeżeli zależy Ci na stworzeniu jedynej w swoim rodzaju atmosfery a także niezapomnianym doświadczeniu dla Ciebie a, także Twoich gości, zobacz stronę internetową l. muzyka na wese

Do góry stronyOffline

Cytuj wypowiedź Odpowiedz

karjo1

Post #7 Ocena: 0

2018-05-13 21:19:35 (6 lat temu)

karjo1

Posty: 20614

Mężczyzna

Z nami od: 01-06-2008

Do ubezpieczen dorzucilabym jeszcze public liability insurance i cos od choroby/wypadku.

Powodzenia

Do góry stronyOffline

Cytuj wypowiedź Odpowiedz

Boromir

Post #8 Ocena: 0

2018-06-03 10:46:20 (6 lat temu)

Boromir

Posty: 17

Mężczyzna

Z nami od: 31-08-2017

Skąd: Surrey

Witajcie po dłuższej przerwie (urlop w PL). Kolejna seria pytań, zachowam ciągłość numeracji żeby wątek był bardziej przejrzysty.

7. Odnośnie Invoices - większość przykładowych druczków, które przejrzałem odnosi się do działalności sprzedażowej (co, ile sztuk, jaka cena, itp). Co natomiast w sytuacji gdy świadczymy usługę pracy (sprzątanie, magazyny, itp) np 10h w tygodniu, jak to właściwie zapisać?

8. Na rachunku wpisujemy gołą kwotę netto (odprowadzając podatki itd we własnym zakresie) czy coś jeszcze trzeba tam uwzględnić?

9. Fakturę za wykonaną usługę można przesłać mailem np w pdf?

10. Trzeba przechowywać własne kopie wystawionych rachunków (drukując/wypełniając druk jedna kopia dla zleceniodawcy jedna dla mnie?) a jeśli tak to jak długo?

11. Znajomy, z którym chciałbym zacząć działać na weekendy w tygodniu pracuje przez agencję - czy on też może w takim przypadku dorabiać jako SE?

Do góry stronyOffline

Cytuj wypowiedź Odpowiedz

stanislawski

Post #9 Ocena: 0

2018-06-03 12:08:11 (6 lat temu)

stanislawski

Posty: 7976

Mężczyzna

Z nami od: 10-04-2008

Skąd: Narnia

Ad. 1.
To może być nawet papier toaletowy. Tylko się podpisz.
Tak, numer faktury się przyda.

Poza tym - nie przejmuje się niczym. Tutaj leszczy praktycznie się nie sprawdza. Nie opłaca się.
I słusznie.

Do góry stronyOffline

Cytuj wypowiedź Odpowiedz

Strona WWW

violettaphotogr

Post #10 Ocena: 0

2018-06-03 12:31:02 (6 lat temu)

violettaphotography

Posty: 1563

Kobieta

Z nami od: 21-01-2014

Skąd: ...

Cytat:

2018-06-03 10:46:20, Boromir napisał(a):
Witajcie po dłuższej przerwie (urlop w PL). Kolejna seria pytań, zachowam ciągłość numeracji żeby wątek był bardziej przejrzysty.

7. Odnośnie Invoices - większość przykładowych druczków, które przejrzałem odnosi się do działalności sprzedażowej (co, ile sztuk, jaka cena, itp). Co natomiast w sytuacji gdy świadczymy usługę pracy (sprzątanie, magazyny, itp) np 10h w tygodniu, jak to właściwie zapisać?

8. Na rachunku wpisujemy gołą kwotę netto (odprowadzając podatki itd we własnym zakresie) czy coś jeszcze trzeba tam uwzględnić?

9. Fakturę za wykonaną usługę można przesłać mailem np w pdf?

10. Trzeba przechowywać własne kopie wystawionych rachunków (drukując/wypełniając druk jedna kopia dla zleceniodawcy jedna dla mnie?) a jeśli tak to jak długo?

11. Znajomy, z którym chciałbym zacząć działać na weekendy w tygodniu pracuje przez agencję - czy on też może w takim przypadku dorabiać jako SE?


8. Nie, brutto. Uwzgledniasz ewentualnie VAT badz rabaty.
9. Mozna. Dodam, ze swoja kopie i cala dokumentacje powinienes miec wydrukowana.
10. Tak. Przechowujesz 6 lat od zakonczenia roku podatkowego lub 5 od momentu zaplacenia podatku.
11. Oczywiscie.
#Violujemy

Do góry stronyOffline

Cytuj wypowiedź Odpowiedz

Strona 1 z 2 - [ przejdź do strony: 1 | 2 ] - Skocz do strony

następna strona » | ostatnia »

Dodaj ogłoszenie

dodaj reklamę »Boksy reklamowe

Ogłoszenia


 
  • Copyright © MojaWyspa.co.uk,
  • Tel: 020 3026 6918 Wlk. Brytania,
  • Tel: 0 32 73 90 600 Polska,